Logo
  • Αρχική
  • Σχολική Ζωή
  • Δράσεις
  • Άλλες Δράσεις
  • Το πείραμα του Ερατοσθένη 2018: Εαρινά Επιστημονικά Ανθεστήρια!

Το πείραμα του Ερατοσθένη 2018: Εαρινά Επιστημονικά Ανθεστήρια!

Τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Λακωνίας, Σερρών, Πιερίας, Κω και Θεσπρωτίας, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Αστρονομίας Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ε.Α.Α.) του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων Ε.Κ.Φ.Ε. (ΠΑΝΕΚΦΕ), διοργάνωσαν τη δράση: «Το πείραμα του Ερατοσθένη για την μέτρηση της ακτίνας της γης».

Την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας, το 2ο Γυμνάσιο Πύργου μαζί με 850 άλλα σχολεία από όλη την Ελλάδα καθώς και τα ελληνικά σχολεία του Βουκουρεστίου και της Αλεξάνδρειας, φρόντισαν να επαναλάβουν τους συλλογισμούς και τους υπολογισμούς του μεγάλου Πανεπιστήμονα!

  Το 2ο Γυμνάσιο πραγματοποίησε τη δράση στην αυλή του σχολείου του, στις 20 Μαρτίου 2018 και ώρα 12:43. Ομάδες μαθητών με την καθοδήγηση των καθηγητών τους, στο πλαίσιο των μαθημάτων των Μαθηματικών και των Φυσικών επιστημών, ακολούθησαν προσεκτικά τα «βήματα» του σπουδαίου Ερατοσθένη του Κυρηναίου. Εκείνος, με τη διάνοια, τη γνώση και τα μέσα της εποχής του, κατόρθωσε το ακατόρθωτο… Οι σύγχρονοι μαθητές του, με όχημα τις Νέες Τεχνολογίες, (Google Earth, SunCalc κ.ά.) αξιοποίησαν κατάλληλα λογισμικά, μέτρησαν, παρατήρησαν, υπολόγισαν, σχολίασαν, σκέφτηκαν επιστημονικά και κατέληξαν σε συμπεράσματα σημαντικά και διδακτικά!

Οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου με ευρηματικότητα, επιδεξιότητα και μεράκι, στερέωσαν ράβδους και γεωμετρικά όργανα, μέτρησαν τα μήκη τους και τα μήκη των σκιών τους, επαναλαμβάνοντας σχεδόν ευλαβικά, το ιστορικό αυτό πείραμα, το αδιαμφισβήτητα εμποτισμένο από το μεγαλείο της ελληνικής διανόησης! Οδηγήθηκαν έτσι στον υπολογισμό της ακτίνας της Γης, με σφάλμα αξιοθαύμαστα μικρό, μόλις 0,11%.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Πείραμα του Ερατοσθένη» συγκαταλέγεται στα 10 ωραιότερα πειράματα στην Ιστορία της Φυσικής (δημοσίευση στο περιοδικό Physics Word, New York 2002) και υλοποιείται με ελάχιστα μέσα και με απλή διαδικασία.

Οι μαθητές που συμμετείχαν:
B3: Αθανασούλης Χαράλαμπος, Βερμές Διαμαντής, Σπηλιοπούλου Μαριτίνα, Σταυροπούλου Βασιλεία
Β4: Ηλιόπουλος Κωνσταντίνος, Καούτσης Γεώργιος, Λιάβας Παναγιώτης Νικητόπουλος Χρήστος
Β5: Πετροπούλου Μυρτώ, Σμαρνάκη Εύη, Σμαρνάκης Ανδρέας, Τόγιας Χάρης, Παπανικολάου Παναγιώτης, Πετροπούλου Νεφέλη, Τσόγκα Λεασίντα, Χατζηδάκη Αλεξάνδρα, Σαρλάμη Αθηνά, Χατζοπούλου Αναστασία, Ποϊραζίδη Νίκη
Γ1: Βασιλική Μαρινοπούλου, Αριστέα Δρεμπέλα, Νεοκλής Αναγνωστόπουλος, Σωτήρης Αναστασόπουλος, Μαρία-Αικατερίνη Βρύνα, Σπύρος Λάλης, Αντωνία Κορδάτου, Μιλτιάδης Κωνσταντόπουλος
Γ4: Περικλής Μικέλης, Κυριάκος Κατσιαδράμης, Αργύρης Λάκκας, Γιώτα Λάκκα, Μαρία Καραλή, Ζωή Παπαδημητροπούλου, Βάλια Λαμπαούνα, Κοραλία Μπαρτζιώτη, Ελένη Νούσια, Ευγενία Νικολακοπούλου.

Η δράση πραγματοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση των καθηγητών κ.: Παρασκευής Ανδρουτσοπούλου, Άγγελου Λαμπρόπουλου (Φυσικών) και Αρετής Αργυρίου (Μαθηματικού), τους οποίους μαζί με τους μαθητές που συμμετείχαν, συνεχάρη ο Δντης του σχολείου κ. Γεώργιος Κομιώτης και για τον έπαινο συμμετοχής που έλαβαν.

Οι αυριανοί επιστήμονες ετοιμάζονται…

Εκτύπωση